Hoe werkt Google optimalisatie? - FANN. ONLINE
Close

Hoe werkt Google optimalisatie?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je website of wil je graag meer informatie over wat Google optimalisatie inhoudt, dan ben je op het juiste adres! Ik ben inmiddels zo’n 2,5 jaar werkzaam als SEO specialist, maar kan me nog heel goed herinneren dat Google zoekmachine optimalisatie een nieuw begrip was voor me. Ik zal het daarom in ‘Jip en Janneke taal’ uitleggen. Mocht het daarna toch nog wat onduidelijk zijn, niet getreurd! Neem even contact met me op en we kletsen er samen verder over.

Waarom Google zoekmachine optimalisatie

In eerste instantie creëer je een website om je bezoekers te informeren over je producten of diensten en deze richt je dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk in. Echter is er nog iemand die meeleest en kijkt, namelijk Google. Deze zoekmachine kan steeds meer begrijpen van de inhoud van jouw pagina’s en bepaalt uiteindelijk welke plaats jij in de resultaten krijgt. Belangrijk dus dat je website zo goed mogelijk ingericht wordt naar de maatstaven van Google. Zonder dat we de informatie onduidelijk maken voor de ‘echte’ bezoeker natuurlijk! Dat principe heet zoekmachine optimalisatie voor Google. Hiervoor zijn een aantal werkzaamheden essentieel. Deze gaan we verderop bespreken.

Zoekmachine optimalisatie en Google graadmeters

Zoals met alles, beginnen we natuurlijk bij het begin. In eerste instantie moeten we weten bij welke zoekresultaten we graag op een goede positie naar boven willen komen. Verkoop je designer meubels, dan zal de zoekterm ‘goedkope eettafel’ niet relevant zijn om op te optimaliseren. Heb je de gedachte: ik wil Google optimalisatie uitvoeren voor niet-relevante zoekwoorden, want dan komen er extra bezoekers op mijn website, dan is dat een dikke no-go. Een andere graadmeter voor een goede positie is namelijk een laag bounce percentage. Deze zal erg hoog worden als veel bezoekers direct weer de website verlaten en dat willen we dus niet, want dat zal Google ‘belonen’ met een lagere positie. Voor welke zoektermen Google zoekmachine optimalisatie uiteindelijk interessant is, blijkt uit een zoekwoorden onderzoek. Dit is dus stap 1 van het optimalisatie traject.

De techniek en content relateren aan zoekwoorden

Zodra we in kaart hebben gebracht welke zoektermen interessant zijn, worden deze verwerkt in een paginastructuur. Hierin staat samengevat welke zoektermen op welke pagina terug moeten komen. Dit zal technisch verwerkt moeten worden, maar ook in de content zoals in een pakkende SEO tekst. Zodra we deze stappen doorlopen hebben is de zoekmachine optimalisatie voor Google op je eigen website ‘klaar’. Uiteindelijk kunnen we natuurlijk altijd her en der nog wat bijschaven, maar op dit punt ga je nadenken over Off Page SEO, oftewel Linkbuilding.

Google zoekmachine optimalisatie d.m.v. linkbuilding

Linkbuilding is een principe waarbij je organische posities in Google gaat beïnvloeden door backlinks naar je website te plaatsen. Dit is redelijk kort door de bocht, want voor een goede Google optimalisatie is het belangrijk dat hierbij rekening wordt gehouden met aantallen, kwaliteiten en verhoudingen. Het is dus niet verstandig om eenmalig een berg backlinks naar één pagina te sturen. Via diverse tools kun je erachter komen hoe je huidige linkprofiel eruit ziet en wat daaraan verbeterd kan worden. Dit is redelijk complex, dus het is verstandig om daar een SEO specialist voor in te schakelen. Daarnaast ga je ook een vergelijking maken met concurrenten, zodat je goed weet wat zij beter of ‘even slecht’ doen, zodat duidelijk is waar de kansen liggen. Zomaar starten met linkbuilding is dus geen goed idee, want de kans zit erin dat je het linkprofiel zelfs verslechterd als je niet goed weet wat je doet.

Google optimalisatie door een professional

Zorg dat je samen met een ervaren SEO specialist stap voor stap aan deze strategie begint. Google zoekmachine optimalisatie bestaat uit heel wat onderdelen. Het is daarom belangrijk dat deze één voor één doorlopen worden om efficiënt te werk te gaan. Ga je achteraf URLs aanpassen aan de hand van het zoekwoorden onderzoek en heb je al backlinks geplaatst, dan zullen we die moeten redirecten. Dat kost uiteindelijk extra tijd en energie (en geld), dus zonde!

Heb je na het lezen van deze blog over Google optimalisatie zin om nog even door te sparren? Dan kom ik natuurlijk graag met je in contact om te kijken wat FANN. ONLINE voor jouw website kan betekenen!

Vind je dit artikel leuk? Deel het met anderen!