Inmiddels is het alweer een jaar geleden dat ik me inschreef bij de KvK, dus het is tijd voor een terugblik. Een jaar vol turbulentie, maar vooral hoogtepunten! Ik startte twee blogs (Urban Jungle Classics en Vis BBQ Recept) omdat ik voelde dat ik naast mijn commerciële job ook nog wat creatiefs wilde doen. Ik was op dat moment druk bezig met de inrichting van mijn nieuwe huis en BBQ erg veel, dus ik kon hier veel creativiteit in kwijt. De eerste betaalde blogs waren al snel een feit en dit wakkerde het vuur aan om nu écht de stap te nemen om als zelfstandige aan de slag te gaan. Het ging niet om de hoeveelheid, maar om de waarde van deze omzet die ik voelde. Iets wat ik 100% zelf voor elkaar had gebokst.
Ik wist altijd al dat ik zelf een onderneming wilde starten, maar het leek nooit eerder het juiste moment tot nu: door Corona was er extra veel vraag naar online marketeers én had ik meer tijd en minder afleiding om te werken voor klanten en het bedrijf op te zetten. De volgende stap was om in kaart te brengen waar ik goed in ben en wat ik graag doe. Dat heeft even geduurd, maar kwam neer op het volgende: het samenbrengen van mensen, begeleiden van projecten én online marketing. Dat laatste was achteraf op dat moment nog niet zo uitgebreid, ik wist vooral veel van SEO met de focus op content.
Het begin van FANN. ONLINE
Begin september was het zover, ik begon volledig voor mezelf. Een super spannend moment waar ik lang van had gedroomd, maar ook van wakker heb gelegen. Een sprong in het diepe die ik op dit moment nog kon maken: geen hypotheek, geen dure auto voor de deur, geen kinderen en geen reusachtig salaris wat ik achter moest laten. Zo’n moment zou er de komende jaren niet zomaar meer aankomen. De eerste maand kon ik mooi nog wat beursdagen meedraaien voor het bedrijf van mijn vader en er waren gelukkig al twee bedrijven die een opdracht bij me neer hadden gelegd. Ik geloofde op dat moment zeker in mezelf en mijn visie voor FANN. ONLINE, maar had nog geen idee hoe de komende weken er exact uit gingen zien en wanneer het moment kwam dat ook anderen daarin zouden geloven.
Zoektocht naar de identiteit van je bedrijf
Vervolgens gebeurde er iets wat ik nooit verwacht had. Ik werd namelijk wekelijks door diverse bedrijven gebeld om eens te komen praten. Mijn strategie was om open het gesprek in te gaan en te kijken waar ik wat kon betekenen voor ze (met focus op online natuurlijk). Zo kwam ik er zo al snel achter wie mijn ideale klant is en waar ik van toegevoegde waarde ben voor ze. Dat zijn er zelf twee eigenlijk: de start-up die graag zelf uitvoert, maar een stukje advies nodig heeft. En de wat grotere MKB’er die offline staat als een huis, maar te klein is voor een marketingafdeling en nog weinig gevoel heeft hoe hun branche er online uitziet en waar daar de kansen liggen.
Een continu leerproces
Ook kwam ik erachter dat de online marketing wereld nog véél groter is dan het stukje SEO dat ik kende. Ik heb me de afgelopen maanden dus verdiept in SEA, socials en binnenkort wil ik aan de slag met e-mailmarketing. Ik wil constant blijven leren en blok hiervoor ook wekelijks tijd in mijn agenda. Voor diensten die hierop aansluiten, zoals webdesign en branding heb ik gelukkig vanaf de start al hele fijne partners om mee samen te werken.
Inmiddels heb ik al heel wat mooie bedrijven mogen verwelkomen als klant en is de volgende stap om na te denken hoe ik FANN. ONLINE uit ga breiden. Ga ik diensten toevoegen, nieuwe samenwerkingen aan met ZZP’ers of naast online marketing ook B2C ondernemen? Who knows! Zelfs ik op dit moment nog even niet, maar ik kan niet wachten om te zien wat de toekomst me weer brengt ;).