Adverteren in de zoekmachine is natuurlijk een andere tak van sport van zoekmachine optimalisatie. Toch komt SEA goed van pas wanneer je organische posities wil verbeteren. Waarom? Dat ga ik je vertellen!
Aan de start van zowel je SEA als SEO strategie staat een zoekwoorden onderzoek. Hiermee breng je in kaart waar jouw potentiële klant op zoekt in Google. We zitten hier helemaal bovenaan in de trechter. Zodra we in beeld hebben welke probleemstellingen, producten en vaktermen er ingetypt worden, gaan we uitzoeken welke zoekopdrachten jouw bedrijf op het lijf geschreven zijn.
Google Ads inzetten op de korte termijn
Wil je met zoekmachine optimalisatie aan de slag, dan zul je moeten investeren in content voor je website. Je kunt ervoor kiezen om vanuit het zoekwoorden onderzoek voor alle relevante categorieën pagina’s te maken inclusief een SEO tekst. Vervolgens moet je autoriteit gaan creëren, vaak d.m.v. linkbuilding. MAAR, je kunt er ook voor kiezen om eerst eens met Ads aan de slag te gaan. Yes, je hoort het goed! SEA staat vaak aan de start van een efficiënte SEO strategie.
Als je ervoor kiest om eerst zoekcampagnes in te richten voor relevante zoekwoorden, dan kom je er gemakkelijk achter via welke zoekopdrachten het meeste verkeer én conversie plaatsvindt. Vanuit deze data kun je gerichter kiezen welke zoekwoorden echt de energie verdienen om organisch mee te ranken. Op dat moment ga je met de juiste content en autoriteit aan de slag voor je SEO strategie.
Hoog concurrerende zoekwoorden
Dan lopen we ook nog weleens tegen het ‘probleem’ aan dat sommige zoekwoorden gewoonweg te duur zijn om direct autoriteit voor te creëren. Je kunt er dan voor kiezen om linkbuilding in te zetten voor minder concurrerende zoekwoorden en voor de hogere met Ads te starten. We zorgen er dan alsnog voor dat we via alle wegen conversie in de hand spelen. Vanuit die extra omzet kunnen we uiteindelijk investeren in die grote jongens van zoekwoorden. Aardig logisch verhaal toch?!