Waarom een SEO analyse? - FANN. ONLINE
Close

Waarom een SEO analyse?

Dat SEO, oftewel Search Engine Optimalization, een lastig karwei(tje) is, daar zijn we het denk ik allemaal over eens. Regelmatig hoor ik dat het iets is wat ergens op de lange termijn to-do list staat van de marketing afdeling. Of dat er af en toe wat pagina’s geoptimaliseerd worden, maar eigenlijk niemand er tijd voor heeft. Het is daarom veel verstandiger om vanuit een strategie te werken met in de basis een SEO analyse. Wanneer je de werkzaamheden die gepaard gaan met SEO uitbesteedt, zul je zien dat je altijd begint met een onderzoeksfase.

Website SEO analyse door een specialist

Je kunt op diverse websites een gratis SEO analyse aanvragen. Meestal krijg je dan een rapportage van allerlei zaken die je kunt verbeteren aan je website. Het lastige is dat je dan alsnog niet weet hoe je deze adviezen door gaat voeren, want zoekmachine optimalisatie blijft een vak apart. Kies daarom voor een partner die een SEO analyse maakt van je website en daarbij ook aangeeft hoe dit verbeterd kan worden. Ook niet onbelangrijk zijn de kosten die daarbij komen kijken. Bij FANN. ONLINE werken we met vaste tarieven voor alle On Page werkzaamheden, zodat je direct weet waar je rekening mee moet houden.

Concurrentie analyse SEO

Naast dat een SEO analyse van je eigen website en linkprofiel belangrijk is, zul je deze moeten vergelijken met die van concurrenten. In de eerste fase voer je alleen nog optimalisaties door op je eigen domein. Daarvoor is een SEO analyse voldoende, maar in fase 2 gaan we linkbuilding toepassen. Dan is een SEO concurrentie analyse de rode draad om een doeltreffende strategie te bepalen. Voor een concurrentie analyse voor SEO gebruikt ik altijd diverse tools. Op die manier hebben we continu de posities van concurrenten in beeld en tegelijkertijd de linkprofielen. Door deze met elkaar te vergelijken, kan ik een goede inschatting maken welke eigenschappen Google het meest waardeert. Dit kan per zoekwoord verschillend zijn, dus een concurrentie analyse komt heel nauw.

Met focus op SEO staan we nooit stil

Het lastige van SEO is dat er continu aan alle kanten onderdelen veranderen. Concurrenten veranderen hun strategie, Google stelt het algoritme regelmatig bij en wellicht ga je zelf wel het assortiment uitbreiden en moeten er nieuwe pagina’s geoptimaliseerd worden. Je kunt daarom nooit voor lange tijd vanuit dezelfde SEO strategie werken. Sterker nog, eigenlijk moet je bij elke backlink die je wil plaatsen kijken naar de factoren rondom je website en naderhand checken of de plaatsing het gewenste resultaat brengt. Dit gaat misschien een stap te ver, maar een maandelijkse SEO analyse is echt op z’n plaats om efficiënt het gewenste resultaat te behalen. Dit is dan ook precies mijn werkwijze. Maandelijks het resultaten bespreken en op basis daarvan bepalen welke strategie we de weken daarna hanteren.

Benieuwd wat FANN. ONLINE jou aan zou raden? Neem dan contact op en ik maak graag een SEO analyse voor je!

Vind je dit artikel leuk? Deel het met anderen!