Stel je voor, je hebt een prachtige winkel met een geweldige collectie maar niemand kan je voordeur vinden. Dat wordt lastig verkopen! Dit is precies wat er online gebeurt als je website niet goed vindbaar is. Er zitten heel wat haken en ogen aan zoekmachine optimalisatie, dus een professionele SEO specialist is een goede investering mocht je hiermee aan de slag willen gaan!
Wat is een SEO specialist
Ik zie een SEO specialist persoonlijk als iemand die jouw bedrijf van A tot Z ondersteunt bij het bepalen én uitvoeren van een doordachte SEO strategie. Iemand die het reilen en zeilen van jouw bedrijf leert kennen en daardoor steeds efficiënter te werk kan gaan. Als je vraagt wat een SEO specialist is, zul je daar telkens een ander antwoord op krijgen. Regelmatig bieden partijen de On Page optimalisatie aan en moet je voor fase 2 (linkbuilding) naar een andere partij. Naar mijn mening gaat er zo veel tijd (en dus geld) verloren, aangezien de SEO specialist die jouw website geoptimaliseerd heeft in die tijd veel belangrijke kennis en informatie heeft opgedaan. Informatie die ontzettend belangrijk is om voorop te blijven lopen in de volgende stap.
Wat doet een SEO specialist
Ik vind daarom dat een SEO specialist zowel On Page als Off Page werkzaamheden uitvoert. Van een zoekwoorden onderzoek en het schrijven van SEO teksten tot het uitwerken van een SEO strategie op basis van een concurrentie onderzoek en linkprofiel analyse. Zo weet je namelijk zeker dat je met iemand in zee gaat die in fase 2 ook suggesties doet over zoekwoorden die misschien beter passen binnen het budget of waar concurrenten toevallig nog aardig op achterlopen. Ga je het over 2 partijen verdelen, dan gaat een SEO specialist altijd meer kosten. Gewoonweg omdat je opnieuw alles over je bedrijf uit moet leggen of informatie over en weer tussen partijen doorgegeven moet worden. Hartstikke zonde. Zorg dus altijd dat je vooraf vraagt wat een SEO specialist doet qua werkzaamheden voordat je een keuze maakt.
SEO specialist kosten
Voor niks komt de zon op, dus een SEO specialist is zeker niet gratis. Maar! Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je resultaat ziet van de tijd en energie die in je SEO strategie gestopt wordt. Als je hier intern iemand op zet, zal ook diegene daar heel wat uurtjes aan kwijt zijn. Vaak zelfs een stuk meer dan een professional. Het uurtarief van een SEO specialist is heel verschillend. Als je gaat googelen ligt deze tussen de 50 en 150 euro per uur. Het verschil kan zitten in kennis en ervaring, maar vergis je niet dat het ook in de kosten kan zitten. Bij een groot bedrijf met veel personeel, auto’s van de zaak, bedrijfsfeestjes en een mooi pand zullen de SEO specialist kosten een stuk hoger liggen dan wanneer je een freelancer inschakelt.
Heb je na het lezen van deze blog over een professionele SEO specialist zin om nog even door te sparren? Dan kom ik natuurlijk graag met je in contact om te kijken wat FANN. ONLINE voor jouw website kan betekenen!