Bij goede zoekwoorden in Google verschijnen | FANN. ONLINE
Close

Zoekwoorden Google

Waarop zoekt jouw potentiële klant

De rode draad door je SEO strategie

Aan het begin van elke sterke SEO strategie staat een onderzoekfase. Je gaat dan zoekwoorden zoeken die bij jouw branche en bedrijf passen. Vervolgens gaan we een aantal stappen zetten om je website hiernaar in te richten. Dit onderzoek wil je gestructureerd uitvoeren, zodat we alle zoekwoorden vinden die van belang zijn. Je hebt misschien zelf een idee welke zoekwoorden in Google interessant zijn voor je, maar uit dit onderzoek blijkt keer op keer dat er nog zoveel meer mogelijkheden zijn dan vooraf gedacht. Super belangrijk dus!

Maak een afspraak

Snel naar de top van Google?

Maak een afspraak
SEO

Wat is een backlink?

Ik leg je in deze blog op een simpele manier uit wat backlinks zijn en waar je allemaal rekening mee moet houden wanneer je deze gebruikt om je organische posities in Google te verbeteren.

SEO

Waarom een SEO analyse?

Meestal krijg je dan een rapportage van allerlei zaken die je kunt verbeteren aan je website, maar dan weet je nog niet hoe je dit uit gaat voeren. Kies daarom voor een partner die een SEO analyse maakt en de vervolgstappen oppakt.

IMG_1364 (2)

Wat zijn zoekwoorden?

Regelmatig krijg ik de opmerking van bedrijven ‘Ik ben al goed vindbaar. Als je mijn bedrijfsnaam intypt in Google, vind je me meteen’. Als ik dan vertel dat je juist met SEO aan de slag gaat om potentiële klanten te bereiken die jouw bedrijfsnaam nog niet intypen, staan ze vaak even verbaasd te kijken. Dit doen we door je organische positie te verbeteren op relevante zoekwoorden. De volgende vraag is dan meestal ‘Wat zijn zoekwoorden?’.

 

Een zoekwoord is een woord, of combinatie van woorden, die een zoeker intypt in de zoekmachine. We hebben het 99% van de tijd over zoekwoorden in Google, de bekendste zoekmachine. We gaan er dus voor zorgen dat een potentiële klant die een zoekwoord intypt waar jij de oplossing voor biedt, jouw website gaat vinden. Je wil natuurlijk niet bij zoekresultaten naar boven komen waar je niks aan hebt, dus we gaan ervoor zorgen dat we de juiste Google zoekwoorden vinden voordat we met de optimalisaties van de website aan de slag gaan.

De juiste zoekwoorden vinden

Het is altijd verstandig om een externe partij in te schakelen die de juiste zoekwoorden zoeken. Zelf denk je door al je kennis namelijk al snel in vaktermen en je zult zien dat zij veel meer zoekwoorden vinden die vanuit andere invalshoeken bekeken zijn. Als je dit onderzoek door FANN. ONLINE uit laat voeren, dan is er altijd nog een correctieronde. In eerste instantie ga ik in kaart brengen welke Google zoekwoorden relevant zijn voor de branche. Vervolgens gaan we samen bepalen welke daadwerkelijk bij jouw bedrijf aansluiten. Wellicht kunnen we sommige categorieën skippen, terwijl andere meer aandacht nodig hebben. In de tweede ronde ga ik dus dieper in op het eerste onderzoek en ga ik extra zoekwoorden zoeken. Zodra we alle relevante zoekwoorden vanuit Google in beeld hebben, kunnen we door met de vervolgstappen.

Google zoekwoorden verwerken op je website

Nu we weten op welke zoekwoorden we graag vindbaar willen worden in Google, is het belangrijk dat de website hiernaar ingericht wordt. Google leest namelijk net zoals een menselijke bezoeker de content op elke pagina. Het is dus belangrijk dat er geen twijfel bestaat over het onderwerp van zo’n pagina. Dit kunnen we met een aantal stappen voor elkaar krijgen:

  • vanuit het onderzoek ga ik bekijken welke Google zoekwoorden gecombineerd kunnen worden op één pagina. Op de pagina die je nu aan het lezen bent, zijn bijvoorbeeld de zoektermen ‘zoekwoorden’, ‘zoekwoorden Google’ en ‘zoekwoorden vinden’ verwerkt. Misschien had je het door, misschien niet ;).
  • zodra ik in beeld heb welke pagina’s ik allemaal wil verwerken op de website inclusief de zoekwoorden die elke pagina gaat bevatten, ga ik bepalen welke pagina waar komt te staan. Dit heet een menustructuur. Sommige pagina’s zullen in het hoofdmenu staan als categorie- of subcategorie pagina, andere staan ‘verstopt’ in de footer als landingspagina.
  • Al deze pagina’s moeten vervolgens voorzien worden van een SEO tekst waar alle zoekwoorden die we gekozen hebben voor de desbetreffende pagina in voorkomen. Ook worden de meta titels en descriptions geschreven aan de hand van deze teksten.

Bovenstaande werkzaamheden zijn altijd nodig om met een sterke SEO strategie aan de slag te gaan. Je kunt ervoor kiezen om FANN. ONLINE alleen in te schakelen voor het advies, maar ook voor het uitvoerende werk ben je hier aan het juiste adres.

 

Top posities met belangrijke zoekwoorden in Google

Zodra alle aanpassingen doorgevoerd zijn, zul je zien dat je organische posities in Google al een stuk beter zijn. Nadat we in de onderzoeksfase weten welke zoekwoorden we interessant vinden, zorg ik ervoor dat we van elk zoekwoord de positie meten. We weten op die manier precies wat de energie die we in SEO steken oplevert. Wat de positie wordt van een zoekwoord in Google is niet alleen afhankelijk van deze werkzaamheden. Het doet er namelijk ook toe hoe het linkprofiel van je website eruit ziet. Dit is een soort web van linkjes van andere websites naar jouw website. De kwantiteit, kwaliteit en verhoudingen hiervan bepalen mee hoe autoritair Google jou vindt.

 

Daarnaast speelt ook de kracht van je concurrenten een rol. Je kunt dus al wel raden dat het voor belangrijke zoekwoorden een stuk lastiger wordt om een top positie te halen dan voor zoekwoorden met bijvoorbeeld weinig zoekvolume, omdat concurrenten hier ook meer aandacht aan besteden. Dit wil niet zeggen dat deze automatisch niet interessant zijn! Het kan goed zijn dat specifiekere zoektermen sneller converteren, omdat een zoeker al beter weet waar hij/zij naar op zoek is. Vandaar dat we ook telkens spreken over de relevantie van zoektermen. Dit wil zeggen: interessant zoekvolume, maar ook precies passend bij jouw bedrijf.

 

Aan de slag met linkbuilding

Om voor hoog concurrerende zoekwoorden een top positie te behalen is het belangrijk om die autoriteitsscore op te krikken en dat doen we vooral met linkbuilding. Een strategie waarbij je interessante websites laat linken naar jouw website. Op basis van een analyse kan ik een inschatting maken wat concurrenten voor linkprofiel hebben voor een bepaalde zoekterm. Ook zie ik daar vaak wat zij minder goed doen, ondanks dat ze een top positie hebben. Dat zijn dus precies de gaten waar wij op in gaan spelen! We zullen tijdens dit proces meten en evalueren wat de posities doen en wat die van concurrenten doen.

 

Het is dus niet een kwestie van telkens een zoekwoord verwerken op een website, maar we moeten goed opletten op allerlei onderdelen in het linkprofiel van alle partijen. Moeten we meer aandacht besteden aan kwaliteit, zien de anchorteksten er natuurlijk uit, krijgt een pagina juist te veel aandacht etcetera. Best een pittig proces dus! Alleen het zoeken van de juiste websites voor elk belangrijk zoekwoord in Google kost heel wat tijd. Gelukkig heeft FANN. ONLINE de kennis én domeinen in huis om dit volledig voor je uit handen te nemen!

 

Er is dus écht geen reden meer om niet op relevante zoekwoorden in Google in de top naar voren te komen! 😉

Even sparren of direct samenwerken?

Heb je een uitdaging voor FANN. ONLINE? Neem contact op en we spreken elkaar snel!